یزدفردا: کتاب «تاریخ روان‌کاوی؛ از فروید تا کنون» اثر استیون میچل و مارگارت بلک و با ترجمۀ علیرضا طهماسب و مجتبی جعفری منتشر شد.

به گزارش یزدفردا: مفاهیم ابداعی فروید، از جمله احساسات و افکار ناهشیار و تعارض و معنای رؤیا و میل جنسی در دوران کودکی، بخشی از فرهنگ روان‏شناختی ما شده‏ است. اما اندیشۀ روان‏کاوانه در نیم‏قرن اخیر شاهد دگرگونی و گسترشی عظیم بوده است. استیون میچل و مارگارت بلک در تاریخ روان‏کاوی شرحی آسان‏‏یاب از اندیشۀ روان‏کاوانۀ معاصر یا، به دیگر سخن، مجموعهٔ آرای پسافرویدی پیش نهاده‏اند. این درآمدِ پُرمایه و همه‏فهم اندیشۀ روان‏کاوانۀ مدرن را با بهره‏گیری از مطالعات موردیِ پُربار و مفصل، به قامت درک همگان دوخته و کتابی کارآمد و از جهاتی کم‌مانند را به خوانندگان و متخصصان روان‌کاوی عرضه کرده است. روان‌‏کاوی تلاشی است برای فهم عینیِ ذهنیت از رهگذر برقراری رابطه‌‏ای ویژه با آدمی. همین است که روان‌‏کاوی کلان‌‏نظریه‌‏ای را درباب انگیزش آدمی پیش می‌‏نهد و مفهوم «ناهشیار» را در کانون آن جای می‌‏دهد که، چونان یک دیگری در بطن خود، آدمی را به این‌‏سو و آن‌‏سو می‌‏کشد. روان‌‏کاوی شعبه‌‏ای از معرفت و شیوه‌‏ای درمانی است که غایتی جز فهم عینیِ ذهنیت ندارد و از این رو از پی نظریه‌‏های معتبری است که راهنمای کاوش و استنباط و مداخلۀ درمانی باشد. این نظامِ مفهومی، متناسب با اهدافش، مدل‌‏های گوناگونی دارد: ۱. مدل ذهن؛ ۲. مدل آسیب‌‏شناسی؛ ۳. مدل رشد و تحول؛ ۴. مدل کنش درمانی یا نظریۀ درمان؛ و ۵. فنون درمانی.

زبان روان‌کاوی همواره از شاخص‌ترین و بحث‌انگیزترین ویژگی‌های این شعبۀ معرفتی بوده، و زمینه و زمانه دستخوش تغییرات بسیارش کرده است. در زمانۀ ما زبان روان‌‏کاوی، همسو با تغییرات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی، از «واپس‌‏رانی» به «گسستگی ذهن و دوپاره‌‏سازی» و از «درون‌‏روانی» به «بین‌‏ذهنی» و از «خودداری» به «خودمختاری» دگرگون شده است. هدف روان‏‌کاوی امروزه دیگر نه بازیابی خاطرات و مضامین واپس‌‏راندۀ ناهشیار، که تمرکز بر میدان و ماتریس بین‌‏شخصیِ معانی، پرورش زندگی هیجانی، و تجربۀ عواطف و فانتزی‌‏ها (خیالات) و تخیلات است. بیمار امروزی نیز دیگر نه درگیر اختلال در واپس‌‏رانیِ جنسی و عذاب وجدان، که گرفتار کاستی‌‏های هیجانی در روابط و ازخودبیگانگی و فقدان معنا در زندگی است.

استیون میچل و مارگارت بلک در تاریخ روان‌‏کاوی شرحی آسان‌‏یاب از اندیشۀ روان‌‏کاوانۀ معاصر یا، به دیگر سخن، مجموعهٔ آرای پسافرویدی پیش نهاده‌‏اند. این درآمدِ پُرمایه و همه‌‏فهم اندیشۀ روان‌‏کاوانۀ مدرن را با بهره‌‏گیری از مطالعات موردیِ پُربار و مفصل، به قامت درک همگان دوخته و کتابی کارآمد و از جهاتی کم‌مانند را به خوانندگان و متخصصان روان‌کاوی عرضه کرده است.

کتاب «تاریخ روان‌کاوی» در هفتادوچهار + ۴۹۴ صفحه و با قیمت ۵۷۰ هزار تومان روانۀ بازار نشر شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا